Saturday, December 25, 2010

Terima kasih datuk

Karangan budak sekolah ini bertajuk "Sambutan tahun baru"pasti ada yang tidak faham akan perkataan yang digunakan budak ini,tapi jangan risau ya pak...saya akan menyalin atau mengcopy balik ayat-ayat diatas tanpa mengubah jalan cerita yang cuba disampaikan penulis asal karangan ini.Kepada sesiapa yang masih kompius dgn penggunaan bahasa dalam karangan diatas,sebenarnya bahasa yang digunakan oleh penulis asal adalah bahasa baku orang sabah.Apa yang saya maksudkan disini adalah bahasa melayu ori sabahan....

Tajuk :Terima kasih datuk(3)
Pada malam itu tukar tahun(malam pertukaran tahun),bapa saya,mama saya,sama datuk saya dan saya dan juga adik saya(satu keluarga) telah memangang sayap ciken wing(sayap ayam)dihalaman rumah.Punyalah saya gembira.Saya ada tebeli bedilan sama bunga api(telah membeli mercun dan bunga api).Saya mau bakar tapi datuk saya ternampak.Dia marah saya,saya rutan lagi tau pantat dia bilang(datuk nak rotan punggung kata datuknya),saya sangat sedih.

Tapi saya mau bakar juga.Saya pun tapuk tapuk pigi bakar(bersembunyi nak bakar),tapi adik saya si gutuk ternampak.Dia kasi repot sama datuk saya(adiknya telah melaporkan kpd datuknya).Saya pun cepat-cepat kasi tapuk dibaju saya(cepat-cepat sembunyikan)saya terlupa kasi padam api dibunga api itu,saya pun terbakar.Nasib baik datuk saya datang terus dia kasi padam api itu.Terima kasih datuk,tapi saya benci si gutuk.Tingulah saya kancing selimut ko malam.Kotoh(saya kencing selimut ko malam nanti).

Begitulah maksud sebenar penulis asal karangan ni...

Sumber: Rakan facebook.

No comments:

Post a Comment

Komen yang membina adalah kebaikan untuk semua,tq